Nyfiken på Höga Kusten

Bakgrund,
Syfte och Vision

Kompetensförsörjningen har blivit en nyckelfråga för såväl de stora industrierna som för övrigt näringsliv och för den mera omfattande samhällsservicen inom region och kommuner. Samtidigt är konkurrensen om kompetens stor runt om i Sverige i allmänhet och Norrland i synnerhet.

I denna hårda konkurrens om kompetens sticker Höga Kusten ut med postitiva associationer till vacker natur, möjlighet till aktiv fritid, trygghet och prisvärt boende.

Genom att skapa en festival där vi erbjuder besökare möjligheten att uppleva både livsstilen- och jobbmöjligheterna hoppas vi göra Höga Kusten än mer attraktivt och sprida kännedomen om de möjligheter som finns här. 

1. Väcka intresse

Genom inspirerande artiklar och kampanjer lyfter vi fram Höga Kustens unika livsstil och spännande arbestplatser.

2. Bjuda in till besök

När vi fångat intresset – digitalt, på mässor eller i andra sammanhang bjuder vi in till en chans att uppleva möjligheterna som väntar.

3. Skapa positiva upplevelser

Friluftsfest och Nyfiken på Höga Kusten ger ett smakprov av livsstilen och jobbmöjligheterna.

4. Ge mod till förändring

På plats finns andra som tagit steget och vi arrangerar seminarier som ger mod att våga förändring.

5. Uppföljning 

Arbetsgivare följer själva upp eventuella kandidater medan även Talangattraktion Höga Kusten kommer följa upp de som deltagit.

6. Spridning

Under evenemangen kommer vi göra filmer som gör att de som inte hade möjlighet att delta ändå kan ta del av essensen. På så sätt startar vi en ny cykel i steg 1 – Väcka intresse.

Vi strävar efter att göra Höga Kusten till en internationellt erkänd destination där vår unika natur förenas med spännande karriärmöjligheter, och där besökare inspireras att skapa en framtid i vår region.

Sammanfattning: Nyfiken på Höga Kusten

 Höga Kusten är under ett mycket starkt omvandlingstryck tack vare flertal stora investeringar och ordrar inom tillverkningsindustrin och i den gröna omställningen där många företag ligger i absolut världsklass. Även offentlig sektor söker fler kollegor precis som kreativa näringar där bland annat besöksnäringen som är snabbast växande i Sverige. Vi ser även en snabb utveckling inom it, spel och tech.

Kompetensförsörjningen blir därmed en nyckelfråga för såväl de stora industrierna som för övrigt näringsliv och för den mera omfattande samhällsservicen inom region och kommuner. Om man räknar samman pågående och planerade investeringar kommer det närmaste åren investeras cirka 200 miljarder vilket beräknas leda till 15 000 nya jobb i regionen.

För att attrahera och bibehålla ny kompetens ser vi stora fördelar med att dra nytta av Höga Kustens starka platsvarumärke som en friluftsdestination med vacker natur. Studier från Vinnova visar att personer som redan valt att flytta till Höga Kusten kan klassas som ”livsstilsmigranter” där närhet till natur och friluftsliv varit viktiga parametrar.  Vi ser skapandet av intresseväckande artiklar i kombination med Friluftsfest, en festival som arrangerats sedan 2014 och utvecklats till en av Skandinaviens mest populära friluftsfestivaler, som en möjlighet att öka intresset för livsstilen och jobbmöjligheterna i Höga Kusten.

Målgrupper

Konkurrensen om kompetens är hård runt om i Sverige. Genom att bjuda in människor till att uppleva både livsstilen och jobbmöjligheterna som finns här hoppas vi göra Höga Kusten än mer attraktivt och sprida kännedomen om jobbmöjligheterna som finns här.

Friluftsälskande besökare

Vi vet att personer som uppskattar natur och friluftsliv har en större tendens att trivas med att bo i Höga Kusten. Därför arrangeras Nyfiken på Höga Kusten samtidigt som Friluftsfest, Sveriges mest populära friluftsfestival.  Men vi visar även upp jobbmöjligheterna löpande tusentals besökare i FriluftsByn samt deltagare i evenemangen Höga Kusten Hike och Höga Kusten Trail.
Kanaler: Hemsida, sociala medier, posters.

Jobbsökande intressenter

Denna grupp inkluderar individer som redan har visat intresse för jobb i Höga Kusten, antingen genom att delta i jobbmässor runt om i Sverige eller genom att skicka in sina CV
via destinationens hemsida. Genom att bjuda in personer med intressant profil till Friluftsfest och Nyfiken på Höga Kusten får de en chans att uppleva både livsstilen och gemenskapen samt knyta kontakt med arbetsgivare. 
Kanaler: Mässor och Höga Kustens hemsida.

Företagsintresserade Kandidater

Här finner vi personer som har uttryckt intresse för specifika jobb hos er partnerföretag och myndigheter i Höga Kusten. Kanske finns de i er CV bas eller så har ni träffat någon intressant kandidat under en mässa ni deltagit på. Samtliga partners får ett festivalpass som ni kan ge till kandidater alternativt tävla ut i era egna kanaler. På så sätt ökar ni träffsäkerheten bland de som deltar i festivalen. 
Kanaler: Partnerföretags egna kanaler.

Potentiella Hemvändare

Dessa har följt utvecklingen från distans och genom Friluftsfest och Nyfiken på Höga Kusten får de en möjlighet att uppleva vad som hänt här i Höga Kusten. Några kommer nog själva eller med vänner medan andra tar med sig partner och barn för att visa upp livskvalitén och de möjligheter som finns ”här hemma”. Kombinationen av upplevelser ger dem en perfekt plattform att knyta kontakter och de med familj får ett tillfälle att ”sälja in” en eventuell flytt.
Kanaler: Artiklar, sociala medier, hemsida.

Familj och vänner till nuvarande invånare / kollegor

Denna grupp omfattar familjemedlemmar och vänner till personer som redan bor i Höga Kusten. De som redan bor och arbetar här får genom Friluftsfest, Friluftsmässan och Nyfiken på Höga Kusten tillfälle att bjuda in personer som de tror kan vara nyfikna på livsstilen och jobbmöjligheterna här. 
Kanaler: Sociala medier, artiklar, partnerföretag.

Vision

Vi vill göra Höga Kusten till en internationellt erkänd destination där vår unika natur förenas med spännande karriärmöjligheter, och där besökare inspireras att skapa en framtid i vår region.

Under 2025 kommer vi att bjuda in utländska besökare och tillsammans med partners fortsätta utveckla konceptet.

Bearbeta Utlandsmarknad

Till 2025 kommer Friluftsfest och Nyfiken på Höga Kusten att få en engelsk hemsida. 

Fortsätta utveckla konceptet

Vi ser stora möjligheter att i än högre grad nyttja Friluftsfest och Nyfiken på Höga Kusten under jobbmässor runt om i Sverige. Vi ser även möjlighet till att partners bjuder in till egna presentationer då det finns flertalet lokaler att nyttja eller bjuder in deltagare till företagsbesök.  

ARTIKLAR

Höga Kusten har en spännande utveckling framför sig! Här hittar du mer om livsstils- och jobbmöjligheter på Höga Kusten

Succe för Nyfiken på Höga Kusten! »

160 personer kom för att upptäcka jobbmöjligheterna.

Höga Kustens 10 mest
populära arbetsplatser »

Och de hoppas få träffa dig under Nyfiken på Höga Kusten.

Därför väljer unga
Höga Kusten! »

Livsstil, karriär och gemenskap.

Hitta drömjobbet i Höga Kusten! »

Industri, IT, kreativa näringar och offentliga jobb!

Återupptäck ditt
Höga Kusten! »

Upplev allt som hänt sedan du flyttade!

Nyfiken på Höga Kusten är en gemensam satsning av Höga Kustens mest populära arbetsplatser där vi tillsammans visar upp livsstilen och jobbmöjligheterna i Höga Kusten löpande under året och i form av en mini-mässa under Friluftsfest i Höga Kusten.

För Besökare »

För Partners »

2. Positionera er som en av de mest populära arbetsplatserna »

Här hittar du allt material där ni kommer synas och hur det kommer att spridas året om

3. Väck nyfikenheten på mini-mässan »

Alla om utställarytan på Innergården och presentationen på nätverkslunchen.

4. Ge era kollegor rabatt på deltagande i Friluftsfest »

Självklart ska vi värna om de som redan bor och arbetar här.